Brudoc, la bibliothèque généraliste et bilingue sur le social-santé à Bruxelles !
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
Catégories
Ajouter le résultat dans votre panier Affiner la recherche
Professionele leergemeenschappen in en voor etnisch-culturele diversiteit in het onderwijs: Lessen van en voor secundaire scholen / Evelien Flamez in Welwijs, Nr 1 (maart 2024)
[article]
Titre : Professionele leergemeenschappen in en voor etnisch-culturele diversiteit in het onderwijs: Lessen van en voor secundaire scholen Type de document : texte imprimé Auteurs : Evelien Flamez, Auteur ; Ellen Claes, Auteur ; ... et al., Auteur Année de publication : 2024 Article en page(s) : 11-14 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
Inégalité sociale
Methodiek
Politique des minorités ethniques et culturellesRésumé : "In dit artikel bespreken we professionele leergemeenschappen (PLG's) als methode om te evolueren van een kleurenblinde naar een interculturele aanpak in het onderwijs. De methode werd in vijf secundaire scholen uitgerold in samenwerking met School zonder Racisme en de lerarenopleidingen van UCLL en KU Leuven. Student-leraren werkten samen met lerarenopleiders, leerlingen en het schoolteam aan diversiteitsacties binnen de school." (uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32098
in Welwijs > Nr 1 (maart 2024) . - 11-14[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Met een open blik kijken naar anderstalige leerlingen in je klas / Annelore Blondeel in Welwijs, Nr 1 (maart 2024)
[article]
Titre : Met een open blik kijken naar anderstalige leerlingen in je klas Type de document : texte imprimé Auteurs : Annelore Blondeel, Auteur ; Joke Lippens, Auteur ; ... et al., Auteur Année de publication : 2024 Article en page(s) : 23-26 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Diversité
Enseignement et formation
Inégalité sociale
Personne d'origine étrangèreRésumé : "Leraren krijgen in hun klassen steeds vaker te maken met diversiteit. Lesgeven in zo'n kleurrijke klas vraagt oog voor leerlingen en hun eigenheid, oog voor het contact dat je als leraar hebt met de leerlingen. Ook in Vlaanderen blijven we zoekende om ook voor leerlingen met een migratieachtergrond de kansen op een succesvolle schoolloopbaan te vergroten. Hoe ga je daar als leerkracht het best mee om? (...)" (uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32100
in Welwijs > Nr 1 (maart 2024) . - 23-26[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Psychosociale interventies op school voor kinderen en jongeren met een vlucht- of migratieachtergrond: Bevindingen uit het Rode Neuzen- en RefugeesWellSchool-onderzoek / Caroline Spaas in Welwijs, Nr 1 (maart 2024)
[article]
Titre : Psychosociale interventies op school voor kinderen en jongeren met een vlucht- of migratieachtergrond: Bevindingen uit het Rode Neuzen- en RefugeesWellSchool-onderzoek Type de document : texte imprimé Auteurs : Caroline Spaas, Auteur ; Sofie De Smet, Auteur ; ... et al., Auteur Année de publication : 2024 Article en page(s) : 15-19 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
Jeugdhulp
Réfugié
Santé des jeunesRésumé : "Er is steeds meer aandacht voor psychosociale interventies op school voor jonge vluchtelingen en migranten. In twee onderzoeksprojecten - Rode Neuzen en RefugeesWellSchool - werd de effectiviteit van verschillende psychosociale interventies bij jonge nieuwkomers in het basis- en secundair onderwijs onderzocht. De bevindingen wijzen op de mogelijke rol van psychosociale interventies om posttraumatische klachten te verminderen bij de meest kwetsbare kinderen en om sociale relaties te versterken die belangrijk zijn voor het welbevinden van kinderen en jongeren met een vlucht- of migratieachtergrond." (uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32099
in Welwijs > Nr 1 (maart 2024) . - 15-19[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt Naar inclusieve centrale toetsen: Zeven principes toegelicht / Fauve De Backer in Welwijs, Nr 1 (maart 2024)
[article]
Titre : Naar inclusieve centrale toetsen: Zeven principes toegelicht Type de document : texte imprimé Auteurs : Fauve De Backer, Auteur ; Lisa De Schaepmeester, Auteur ; ... et al., Auteur Année de publication : 2024 Article en page(s) : 6-10 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Enseignement et formation
Inégalité sociale
Methodiek
Politique de l'enseignementRésumé : "Vanaf dit schooljaar worden er voor het eerst centrale toetsen Nederlands en wiskunde afgenomen in alle scholen in Vlaanderen. Het Steunpunt kiest er bewust voor om inclusieve toetsen te ontwikkelen waarbij alle leerlingen een eerlijke kans krijgen om te tonen in welk mate ze de getoetste vaardigheden onder de knie hebben. De inclusieve deelname van alle leerlingen is cruciaal om alle leerlingen de kans te geven om te tonen wat ze kennen en om scholen te bevestigen in hun hoge verwachtingen bij alle leerlingen om leerwinst te boeken,ook bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (Buzick, 2015; Pitoniak & Royer, 2001). (...)" (uittreksel uit het artikel) Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32097
in Welwijs > Nr 1 (maart 2024) . - 6-10[article]Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité WEL Tijdschrift / Revue Exclu du prêt N° 431 - janvier 2024 - Regard critique sur une étude concernant les (PIIS) étudiants avec un RIS - Le projet Préface et éducation non violente (Bulletin de Journal du Droit des Jeunes)
[n° ou bulletin]
Titre : N° 431 - janvier 2024 - Regard critique sur une étude concernant les (PIIS) étudiants avec un RIS - Le projet Préface et éducation non violente Type de document : texte imprimé Année de publication : 2024 Importance : p. 1-16 Langues : Français (fre) Catégories : Enseignement et formation
Étudiant
Politique de l'enseignement
Précarité
ViolenceNote de contenu : - Regard critique sur une étude concernant les (PIIS) étudiants avec un revenu d'intégration : entre choix d'études et disposition au travail p. 7-12
- Une éducation non violente : réflexions communes et messages partagés p. 13-16Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=bulletin_display&id=9016 [n° ou bulletin]Contient
- Regard critique sur une étude concernant les (PIIS) étudiants avec un revenu d'intégration : entre choix d'études et disposition au travail / Flore Belenger in Journal du Droit des Jeunes, N° 431 (janvier 2024)
- Une éducation non violente : réflexions communes et messages partagés / Julien Van der Noot in Journal du Droit des Jeunes, N° 431 (janvier 2024)
Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité JOU Tijdschrift / Revue Exclu du prêt PermalinkEen smartphonebeleid op school: verbieden of verbinden? / Yana Baetens in Welwijs, Nr 3 (september 2023)
PermalinkDekolonisatie in het onderwijs? Erfgoed als katalysator van dialoog in het project Cultuurbotsing / Don Pandzou in Welwijs, Nr 3 (september 2023)
PermalinkSchoolweigering / Nele Van Driessche in Welwijs, Nr 2 (juni 2023)
PermalinkDe school als leefomgeving: Hoe kinderen op de vlucht houvast zoeken op school / Siska Van Daele in Welwijs, Nr 2 (juni 2023)
PermalinkDeep democracy: Een methode die leidt naar inclusie en belonging / Fanny Matheusen in Welwijs, Nr 2 (juni 2023)
PermalinkDe stem van jongeren in de zoektocht naar schoolse motivatie: Kiezen voor "social impact learning labs" of "SILLs": not so silly? / Sofie Beunen in Welwijs, Nr 2 (juni 2023)
PermalinkMag het iets minder zijn? Studiedruk in het secundair onderwijs / Juno Tourne in Welwijs, Nr 2 (juni 2023)
PermalinkInclusief onderwijs: hoe, wat en waarom? / Wendelien Vantieghem in Welwijs, Nr 1 (maart 2023)
PermalinkDe sociale kaart in de klas? Een didactische verkenning en reflectie / Joris Van Doorsselaere in Welwijs, Nr 1 (maart 2023)
PermalinkBurgerschapsonderwijs en het risico op burgerschapsongelijkheid: Waarom er nood is aan verhoogde aandacht rond burgerschap in het arbeidsmarktgericht onderwijs / Dorien Sampermans in Welwijs, Nr 1 (maart 2023)
PermalinkPermalinkPermalinkPermalink