Titre : |
De evolutie van schoolse segregatie in Vlaanderen. Een analyse voor de schooljaren 2001-2002 tot 2011-2012 |
Type de document : |
document électronique |
Auteurs : |
Thomas Wouters ; Steven Groenez |
Editeur : |
Leuven : Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen |
Année de publication : |
2013 |
Importance : |
155 p |
Langues : |
Néerlandais (dut) |
Catégories : |
Enseignement fondamental Enseignement secondaire Inégalité sociale
|
Index. décimale : |
553 Ongelijkheden op school | Inégalités scolaires |
Résumé : |
Dit rapport bespreekt de mate waarin leerlingen ongelijk verdeeld zijn over Vlaamse scholen (i.e. schoolse segregatie), en hoe dit fenomeen evolueert doorheen de tijd. Meer bepaald wordt de spreiding van twee sociaal-economische groepen bekeken. Indicatorleerlingen vormen de ene sociaal-economische groep (geconstrueerd op basis van drie individuele leerlingenkenmerken, zijnde het opleidingsniveau van de moeder, de thuistaal en het krijgen van een schooltoelage), terwijl niet-indicatorleerlingen de andere categorie uitmaken. In het algemeen kan een stijgende trend in segregatie volgens deze sociaal-economische lijnen ontwaard worden; de twee groepen waren tien jaar geleden gelijker verspreid over de scholen dan vandaag. Er zijn twee belangrijke uitzonderingen op deze trend. Ten eerste is de segregatie in het kleuteronderwijs in Brussel volgens alle drie de individuele leerlingenkenmerken gedaald over de voorbije tien jaar. Daarnaast komt op het kenmerk thuistaal, waarvoor de segregatie in absolute termen weliswaar het hoogst is, ook in de andere gebieden een dalende trend naar voor.(Voorstelling van Hiva) |
En ligne : |
https://lirias.kuleuven.be/bitstream/123456789/427394/2/ssl-2013.08-2-2-1-de-evo [...] |
Permalink : |
https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=8742 |