Brudoc, la bibliothèque généraliste et bilingue sur le social-santé à Bruxelles !
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
N’attendez plus, découvrez notre collection en ligne et profitez de nos services personnalisés.
Nous sommes à votre écoute par e-mail (info@brudoc.be) ou par téléphone (+32 2/639.60.25).
Prenez rendez-vous pour visiter notre bibliothèque et bénéficier de nos conseils.
Détail de l'auteur
Auteur Karel De Vos |
Documents disponibles écrits par cet auteur
Ajouter le résultat dans votre panier Affiner la recherche
Institutionalisering van een pedagogische paradox. Sociaal-pedagogische benadering van de geschiedenis van de jeugdzorg vanaf de Belgische onafhankelijkheid tot aan het decreet Integrale Jeugdhulp van 12 juli 2013 / Karel De Vos (2017)
Titre : Institutionalisering van een pedagogische paradox. Sociaal-pedagogische benadering van de geschiedenis van de jeugdzorg vanaf de Belgische onafhankelijkheid tot aan het decreet Integrale Jeugdhulp van 12 juli 2013 Type de document : texte imprimé Auteurs : Karel De Vos Editeur : Antwerpen : Garant Année de publication : 2017 Importance : 238 p. Prix : €31 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Integrale jeugdhulpverlening
Jeugd(sanctie)recht
Protection de la jeunesse (loi de 1965)Index. décimale : 53 Jeugdhulpverlening | Aide à la jeunesse Résumé : De jeugdhulp in Vlaanderen vandaag wordt opgebouwd op fundamenten die ontworpen werden in de 19e eeuw, in de context van de nieuwe Belgische natiestaat. In de loop van de 19e eeuw ontstaat de overtuiging dat sociale problemen verholpen en vermeden kunnen worden, door tussen beide te komen in de opvoeding van kinderen. Die opvatting bouwt verder op de pedagogische paradox in de klassieke opvatting over de functie van opvoeding: opvoeding in de privésfeer dient de publieke functie van het gepaste burgerschapsideaal te realiseren. De geschiedenis van de jeugdzorg laat zich lezen als de institutionalisering van deze pedagogische paradox, terwijl tegelijk het bereik van de jeugdzorg exponentieel uitbreidt. In die uitbreiding van de jeugdzorg is een sociale logica aan het werk, waarin de confrontatie aangegaan wordt tussen opvoedingssituaties “achter de voordeur” met maatschappelijke, openbaar vertolkte verwachtingen jegens de opvoeding van kinderen. Die confrontatie wordt aangegaan via de tussenkomst van personen die daartoe gemandateerd werden. Ook de professionalisering van de jeugdzorg neemt door de geschiedenis heen exponentieel toe.
Dit sociaal-pedagogisch perspectief leidt tot een kritische behandeling van het regime onder de Wet op de Kinderbescherming (1912), de Wet op de Jeugdbescherming (1965), de Decreten inzake de Bijzondere Jeugdbijstand (1985/1990), het Decreet inzake de Integrale Jeugdhulp (2013). De verwevenheid van pedagogische paradox en sociale logica wordt in elk stelsel verder verfijnd.
De jeugdhulp heeft in die verwevenheid gestalte gegeven aan sociaal beleid, in de context van de zich ontwikkelende democratische welvaartsstaat. Merkwaardig is het dan ook dat het ingrijpen in de opvoeding, vooral vanuit de ongeargumenteerde noodzaak tot ingrijpen werd ingezet.
Hierin schemert tegelijk de zorg om de samenleving te beschermen door, en tegelijk de zorg aan kinderen een recht op goede opvoeding toe te verlenen. Door de verwijzing naar sociale grondrechten in de integrale Jeugdhulp vandaag, staat de jeugdhulp voor de opgave op een communicatieve manier vorm te geven aan haar tussenkomsten, door vatbaar te blijven voor de vraag waarom? [Voorstelling van de uitgever]Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=26947 Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité 53 VOS I Book Exclu du prêt Evoluties in de omgang tussen jongeren en opvoeders. Communiceren en verantwoorden blijft de boodschap / Karel De Vos (2016)
Titre : Evoluties in de omgang tussen jongeren en opvoeders. Communiceren en verantwoorden blijft de boodschap Type de document : document électronique Auteurs : Karel De Vos Editeur : Berchem : Pluralistisch Overleg Welzijnswerk Année de publication : 2016 Autre Editeur : Brussel : Verbond van Instellingen voor Welzijnswerk Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Éducateur
Integrale jeugdhulpIl n'existe pas d'équivalent en français.
JeuneIndex. décimale : 53 Jeugdhulpverlening | Aide à la jeunesse Résumé : Vandaag liggen er kansen om van de jeugdhulp een forum te maken dat op een duurzame manier het samenleven mee vorm geeft. Een samenleven waarin belang gehecht wordt aan de gelijke menselijke waardigheid van elke mens. Jeugdhulp inschakelen in zo’n project is makkelijker gezegd dan gedaan. (Fragment) Note de contenu : Artikel uit Sociaal.Net. En ligne : http://sociaal.net/analyse-xl/evoluties-in-de-omgang-tussen-jongeren-en-opvoeder [...] Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=23978 Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité ONLY ONLINE Only online Exclu du prêt Vijftig jaar jeugdhulp in Jongerencentrum Cidar. Halve eeuw op zoek naar een eigen(zinnige) pedagogie / Karel De Vos (2016)
Titre : Vijftig jaar jeugdhulp in Jongerencentrum Cidar. Halve eeuw op zoek naar een eigen(zinnige) pedagogie Type de document : texte imprimé Auteurs : Karel De Vos Editeur : Antwerpen : Garant Année de publication : 2016 Importance : 190 p ISBN/ISSN/EAN : 978-90-441-3472-8 Prix : €23 Langues : Néerlandais (dut) Catégories : Bijzondere jeugdbijstand
Integrale jeugdhulpIl n'existe pas d'équivalent en français.
Protection de la jeunesse (loi de 1965)Index. décimale : 53 Jeugdhulpverlening | Aide à la jeunesse Résumé : Vijftig jaar jeugdhulp in Jongerencentrum Cidar biedt de gelegenheid om de ontwikkeling en wijziging van het pedagogisch regime in een jeugdhulpvoorziening te onderzoeken. Dergelijk onderzoek is een weinig betreden terrein in de pedagogiek. Toch ligt hier een schat aan onderzoeksmateriaal om de ontwikkeling van pedagogisch handelen te begrijpen en te duiden. De zoektocht naar een eigen(zinnige) pedagogie wordt in verband gebracht met de jeugdhulpregimes van de Wet op de Jeugdbescherming (1965), van de decreten inzake de Bijzondere Jeugdbijstand (1985/1990) en van de Integrale Jeugdhulp (2013).
Sociaal-pedagogisch onderzoek is niet neutraal: vijftig jaar jeugdhulp in Jongerencentrum Cidar mondt uit in een pleidooi om de jeugdhulp op te vatten als communicatieve opbouw van jeugdhulp en niet als toepassing van hulpverleningsvoorschriften. Betekenis geven aan sociale grondrechten wordt dan een rode draad in de dagelijkse praktijk van de jeugdhulp. [Voorstelling van de uitgever]Permalink : https://www.brudoc.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=25718 Exemplaires (1)
Cote Section Disponibilité 53 VOS V Book Exclu du prêt